Â

SAHABAT seorang yang tidak memandang perbezaan



APA ITU SAHABAT???
Sebahagian besar orang akan menjawab"Sahabat adalah orang yang menyayangi kita ,orang yang bisa memahami kita ,orang yang sentiasa hadir saat kita membutuhkan ,mahu berbagi,orang yang mahu mendegar keluh kesah kita ,orang yang mahu bersahbat dengan kita apa adanya ,yang dekat saat seluruh dunia menjauh,..


Pengertian ini tentu sudah lazim kita dengar dari kebanyakan orang,namun tahukah kamu,,ternyata pengertian sahabat seharusnya tidaklah seegois itu .Mengapa saya menyebut pengertian di atas sebagai pengertian yang egois???
Sebab pegertian tersebut hanya terpulang pada diri kita sendiri . Saya cuba bertanya kepada teman terdekat..Apakah erti sahabat itu??
Sahabat pun menjawab..
"Sahabt adalah orang yang di mana saya rasa senang kalau dapat memberi sesuatu kepadanya."


Saya pun tersenyum dengan jawapannya itu.Itu adalah jawapan pertama yang saya dengar dari org lain tentang pengertian "Sahabat " yang tulus dan tidak egois.


Menurut saya lebih tepat PENGERTIAN SAHABAT adalah..
"Orang yang kita sayangi..orang yang selalu ingin kita doakan..orang yang kita fahami lebih dalam.. orang yang ingin kita berbagi ketika kita dalam kesulitan..dan tidakingin kita bebani ketika sulit..dan manakala ia kesepian dan merasa seluruh dunia menjauh darinya ,maka kita katakan.
Sahabatku..sesungguhnya seluruh dunia tidak pernah menjauh ,justeru kitalah yang jauh dari mereka,marilah kita sambutmereka,dengarkan impian mereka,sambutlah tawa mereka,hapuskan tangis mereka,kerana kita adalah "cinta".

1 comment: